Un material realizat de Daniel COSTACHE și Claudius DOCIU

Desfășurat cu o săptămână în urmă la Bucov, Republik Fest ar fi trebuit să însemne, potrivit promisiunilor inițiatorilor, o oportunitate  pentru Ploiești de promovare, dar și de sporire a veniturilor orașului prin atragerea de spectatori din alte părți, după modelul festivalurilor consacrate . Informațiile culese de noi, în schimb, ne indică un decalaj uriaș între viziunea prezentată consilierilor locali când li s-a cerut finanțarea de aproape un milion de lei și ceea ce s-a întâmplat în realitate, aruncând multe umbre  asupra modului în care a fost organizat acest eveniment. Umbre cu atât mai adânci cu cât documentarea noastră, încă în derulare, s-a lovit de o ostilitate fără precedent, de la blocarea accesului la paginile oficiale ale festivalului și principalului organizator, până la atacuri la persoană venite din mai multe direcții la adresa celor care am decis să investigăm acest subiect.

„Misterele” Republik Fest

În mod paradoxal, Republik Fest, un eveniment organizat din bani publici, ascunde încă multe mistere. Nu știm, de pildă, nici la această oră câți spectatori au participat exact, câte bilete s-au vândut și la ce prețuri, câți spectatori au intrat pe bază de invitații și câți cu bilete sau abonamente cumpărate la o treime din preț.

Este un aspect important din mai multe puncte de vedere. Pe de o parte, vorbim despre impactul pe care evenimentul l-a avut, un număr mare de participanți însemnând și o promovare consistentă a mesajului propus de organizatori. Pe de altă parte, mai multe bilete vândute înseamnă încasări mai mari și, în consecință, pierderi mai mici pentru bugetul local, din care festivalul a fost finanțat. Un număr mare de participanți, veniți eventual și din alte părți, ar fi putut  însemna deopotrivă o gură de oxigen și pentru economia locală.

Din păcate, organizatorii – care pe rețelele de socializare s-au grăbit să decreteze Republik Fest un mare succes – nu ne-au putut răspunde, încă, la aceste întrebări simple. Acum o săptămână le-am solicitat în scris să ne spună numărul de bilete vândute și suma totală încasată astfel. N-am primit încă niciun răspuns și ceva ne spune că nici nu-l vom primi mai devreme de 30 de zile, termenul maxim prevăzut de Legea 544/2021 privind accesul la informații.

Am încercat din nou să aflăm câți spectatori au fost adresând aceeași întrebare la conferința de presă susținută de organizatori la patru zile după eveniment. Răspunsul acestora a fost că nu ne pot preciza numărul de participanți întrucât așteaptă încă situația exactă de la platformele de ticketing, cele prin care s-au comercializat biletele online.

Un răspuns care nu stă, însă, în picioare, câtă vreme fiecărui participant i-a fost scanat biletul la intrare și a primit în baza lui una dintre brățările textile comandate de organizatori. Am verificat de altfel toate  cele patru platforme prin care Republik Fest a vândut bilete (Entertix / MyTicket / AmBilet / LiveTickets) și toate , fără excepție, le pun la dispoziție organizatorilor de evenimente în timp real date despre  tichetele vândute. 

De ce refuză, atunci, organizatorii să comunice această informație? Pentru noi este evident, mai ales că avem indicii clare despre îngrijorarea crescândă instalată în rândul acestora pe măsură ce se apropia data evenimentului și vânzarea de bilete bătea pasul pe loc. Trebuie spus că proiectul festivalului prevedea bilete de 150 de lei pe zi și abonamente de 350 de lei pentru toate cele trei zile. Ca și în cazul altor festivaluri, în prima fază, cea de presale, biletele și abonamentele au avut prețuri mai mici, 100 de lei/zi și 300 de lei abonamentul pentru toate cele trei zile. Doar că, pe toate aceste platforme biletele nu și-au mai modifica prețul până la final, o dovadă clară a lipsei de interes a publicului pentru acest produs.

Prețul biletelor nu s-a mai modificat după 26 august, ba chiar, pe alte canale, abonamentele au fost propuse la comercializare la o treime din preț.

Mai mult, avem dovezi că, în încercarea de a atrage un public cât mai numeros în fața celor trei scene, organizatorii au aplicat – nu știm în baza căror prevederi legale – discounturi de până la 66 la sută, oferind, altor categorii decât clasicele “elevi, studenți, pensionari sau militari în termen”, abonamentele la prețul unui bilet de o zi. Alți spectatori au beneficiat de invitații, despre numărul cărora am cerut de asemenea detalii, fără a spera, recunoaștem, să aflăm vreodată numărul real al celor care au intrat fără să plătească la acest eveniment.

Dincolo de faptul că un organizator de evenimente pe bani publici nu are libertatea unuia care susține din banii săi un astfel de eveniment și care poate decide oricând fie să nu ceară bilete, fie să acorde reduceri după bunul plac, discounturile de tipul celor de la Republik Fest nu fac decât să îi descurajeze pe cei care își cumpără din timp biletele.

Toate aceste elemente, la care adăugăm mărturiile unora dintre participanți cu care am vorbit, plus o serie de imagini pe care ni le-au pus la dispoziție, ne îndreptățesc să credem că participarea a fost mult sub așteptările celor au promis că festivalul va pune Ploieștiul pe harta marilor evenimente culturale.

Spre deosebire de imaginile oficiale, cele surprinse de unii dintre spectatori subliniază diferențele dintre așteptările organizatorilor și realitate

Numărul brățărilor textile comandate cu câteva zile înainte de organizatori este un alt indiciu în acest sens. Pentru spectatori, artiști, voluntari și invitați, numărul total de brățări disponibile a fost de 4800, din care nu știm câte vor fi fost și utilizate. Ca să ne facem o idee, la prima ediție a Untold-ului, pe care l-au tot vânturat drept reper, până la un punct, înșiși organizatorii, numărul de spectatori a fost, în total, în patru zile, potrivit celor mai pesimiste estimări, de 80.000.

Văzut din această perspectivă, Republik Fest este departe de a fi un succes ci, așa cum ne temem că vom descoperi în articolele ulterioare, mai degrabă o gaură pentru bugetul și-așa deficitar al Ploieștiului. Ba chiar, dacă sunt corecte declarațiile participanților la ședința în care s-a majorat bugetul pentru festival, de la 750.000 la 975.000 de lei, a lăsat găuri la propriu și în străzile orașului, întrucât diferența s-ar fi luat din fondul alocat reparațiilor de străzi.

Despre “cheltuieli și venituri”, ca și despre culisele ratării unei astfel de oportunități pentru oraș, vom vorbi, însă, în următoarele episoade. Până atunci, așteptăm cu interes răspunsurile la întrebări și reacțiile organizatorilor, dar și ale autorității care a plătit, din banii noștri, toată distracția.

DADA TV

View all posts

1 comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

  • Financiar a fost sigur un dezastru, dar nici nu cred ca existau perspective reale de profit.
    La noi in Ploiesti genul asta de festival trebuie introdus usurel si abia dupa 2-3 editii sa ai perspective de profit cu el, intrucat trebuie sa obisnuiesti si sa incurajezi publicul ploiestean sa ia parte la el.

    Chiar discutam inainte cu o luna sa se anunte festivalul cu o persoana care lucreaza in domeniul asta si era entuziasmat ca ploiesteni abia asteapta un festival ca asta si ca ar face cheltuiala acolo daca merita. Ne gandeam ca daca s-ar organiza la Sala Sporturilor si ar fi asigurate curse speciale care sa aduca oamenii acolo, chiar s-ar strange vreo 4000-5000 de pers. Dar evident e problema costurilor pentru orice organizator, mai ales ca vorbim de un public care nu e inca obisnuit cu astfel de evenimente. Solutia la care ne gandeam ar fi fost inchirierea gratuita a spatiului de la Sala Sporturilor, curse speciale ale autobuzelor (ca organizatorul sa nu iasa in pierdere) asta evident pentru primele editii, pana se construieste un obicei de a lua parte la festival.

    It’s about getting a clout first. Si probabil genul asta de masura ar trebui incercat timp de 3 editii la rand pana cand se va dovedi profitabila toata initiativa, atat pentru primarie cat si pentru organizator.

    In rest pot sa spun ca a fost chiar frumos festivalul, dragut organizat, muzica mi-a placut mai mult decat ma asteptam, oamenii civilizati. Tot ce pot sa reclam au fost problemele cu parcarea.

    Mentionez ca eram interesat sa particip macar la una din zile la festival, insa am zis mai bine sa vad ce impresii au ceilalti pt prima editie. In cele din urma am castigat(?) o invitatie la un concurs si am fost in toate cele 3 zile. Dupa experienta asta neasteptat de placuta o sa-mi platesc intrarea data viitoare, daca se va mai tine, bineinteles.

    Dar reveninid la problema legata de bani, probabil ca nimeni nu si-a asumat inca rolul de organizator la festival pentru ca era intr-adevar riscant dpdv financiar genul asta de eveniment. Filarmonica probabil a fost aleasa intrucat era mai usor de aranjat si cu locatia si cu banii daca lucrai cu o institutie a statului. A fost o decizie desteapta, sa zicem, strict dpdv al organizarii si finantarii evenimentlui, dar din nou… realist vorbind nu cred ca se astepta nimeni sa faca profit festivalul, dar probabil nici sa nu se asteptatu sa nu recapete jumatate din suma investita. Acum aia e… Rome wasn’t built in a day, cum se zice. Sper sa se mai organizeze si toate cifrele sa se imbunatateasca.

Momentan facem teste. Verifica mai tarziu. sau vezi pe yt: toate clipurile video.