Galeria de Artă Ploiești găzduiește in aceasta perioada o expoziție unică, intitulată „DABADA”, care se constituie ca un discurs vizual despre nonsense. Vernisajul acestei expoziții a avut loc luni în Ploiești, atrăgând o audiență numeroasă și entuziastă. DABADA este o instalație narativă specială în care lucrările expuse reprezintă rezultatul unui dialog la distanță între șapte artiști expozanți proveniți din diverse spații culturale precum Canada, Elveția, Franța, Malta și România.
Acest proiect curatorial remarcabil a fost inițiat de Mioara Lujanschi, absolventă de filologie și cu o bogată experiență în analiza textelor, și ploiesteanca Delia Sechel-Perrois, care a studiat artele la București și la Geneva și este în dialog constant cu artiști din Elveția și România.
Expoziția DABADA se împarte în mai multe grupuri tematice, toate având în centru non-sensul, absurdul și adesea umorul negru. Aceste grupuri includ „Camera obscură,” „Coase câmpii cu grație,” „Privirea lui Magritte,” „Ochiul gânditor,” „Urechea vorbitoare,” „Enigma Urmuz,” „Ospățul de aur,” „Corpuri alterate,” și „DuoDeca-logos.” Aceste grupări produc o imagine totală, un montaj mozaical.
Glen Calleja (artist maltez interesat de poezie și de carte ca obiect) deschide „Conversații cu tatăl meu” – o serie de 10 cărți negre cu fragmente dintr-o conversație imaginară cu Gellu Naum. Véronique Déthiollaz (artist plastic și profesor de artă la Geneva) expune 8 peisaje în dialog cu poezia lui Henri Michaux, folosind traducerea românească a cărții „Spațiul interior”.
Mioara Lujanschi (filolog interesat de fotografie, colaje și instalații in situ) creează conexiuni prin texte și fotocolaje, prin decodarea mecanismelor nonsensului din creațiile lui Urmuz, Lewis Carroll, Alfred Jarry, James Joyce, dar și ale lui Brauner, Duchamp, Escher, Klee și Ernst. Călin–Andrei Mihăilescu (scriitor româno-canadian și profesor de literatură comparată, hispanistică și filosofie) imaginează, într-un text inedit, un triunghi ecolateral din Urmuz, Caragiale și Nino Stratan. Andra Panait (profesor universitar doctor arhitect la UAUIM București, curator și designer grafic) captează vizual intertextualități grupate în serii de nonsensuri pornind de la Urmuz, Stratan, Kafka, Lautréamont, Jarry și Klee. Delia Sechel–Perrois (artist plastic membru UAP România și profesor de artă la liceu și universitate în Franța) propune lucrări concepute în medii diferite, în conexiune cu creațiile lui Urmuz, Nino Stratan, Stefan Roll, J. Kolar, Magritte, Man Ray și Erik Satie. Guy Schibler (teoretician al imaginii, profesor și artist fotograf elvețian) redă fotografic corpul uman rupt de spațiul orașului modern.
Demersul curatorial în duo se bazează pe abordarea unei viziuni din perspectivă istorico–literară (Mioara Lujanschi este absolventă de filologie, cu background în domeniul analizei textuale) conjugată cu experiența artistică în domeniul artelor vizuale (Delia Sechel–Perrois a studiat artele la București și la Geneva și este în permanent dialog cu artiștii din Elveția și România). DABADA este compusă dintr-o serie de grupări tematice care stau sub semnul nonsensului, absurdulul și bizarului, însoțit uneori de umor negru: Camera obscură, Coase câmpii cu grație, Privirea lui Magritte, Ochiul gânditor, Urechea vorbitoare, Enigma Urmuz, Ospățul de aur, Corpuri alterate și DuoDeca-logos. Aceste grupări produc o imagine totală, un montaj mozaical, amintind de pictura multiperspectivică (pictopoeme, pictografii).
Expoziția este deschisă publicului în perioada 19 octombrie – 1 noiembrie 2023 și poate fi vizitată gratuit de luni până vineri, între 10:00–18:00. „DABADA | un discurs vizual despre nonsens” este un proiect independent inițiat de Mioara Lujanschi și Delia Sechel–Perrois.
Add comment